אחרי השלג • המאגרים שופעים, העופות מתקבצים

קובי פינקלר 2 Comment on אחרי השלג • המאגרים שופעים, העופות מתקבצים
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחרי הגשם והשלג שירדו בהרי ירושלים, הגיע גם זמן הטיולים. יצאנו לטיול למאגר בית זית הנמצא בפארק עמק מוצא. הפארק, המשתרע על פני כ-5,000 דונם, הוא חלק מפארק ירושלים-עמק מוצא והוא קטע מנחל שורק, בין מושב בית זית למבשרת ציון והר חרת. בלב העמק, נמצא מאגר בית זית.

השבוע נראה המאגר שופע מים והתקבצו בו עופות מים רבים ובהם, מיני אנפות ואנפיות, ברווזים וביצניות.

מאגר – סכר בית זית

המאגר, הינו מאגר מלאכותי עונתי, שנוצר בעקבות בניית סכר בערוץ נחל שורק בראשית שנות ה-1950'. כוונת בוני המאגר הייתה ליצור במקום מאגר וממנו לשאוב מים. המאגר לא השיג את מטרתו זו, שכן מי המאגר מחלחלים בסדקי הסלע במהירות רבה יחסית וכבר באביב הם נעלמים בנבכי אקוויפר ההר ("מקורות" מפיקה את המים בקידוחים). עם זאת, המאגר המתמלא בחורף הוא מוקד משיכה למטיילים, וכאמור, לעופות ולמינים שונים של בעלי חיים. כשהמאגר מלא( כמו בימים אלו), הוא יוצר גוף מים שאורכו כקילומטר ושטחו כ-220 דונם.

נוף וטבע

בניגוד לרוב הנחלים בישראל, כיוונו הכללי של עמק מוצא הוא צפון-דרום. המדרונות הנמוכים יותר הם עירוב של שרידי בוסתנים ישנים, חורש ים-תיכוני ובתה. בכתף המזרחית של הנחל שוכן מושב בית זית. בתי המושב מתקרבים עד ערוץ הנחל כמעט.

הכתפיים העליונות והמערביות של העמק מכוסות ברובן ביער נטע אדם הנוף הכללי .הפארק מציג מדרונות מיוערים ביער נטע אדם, שרידי בוסתנים וכרמי זית וגפן והוא משתרע בין מושב בית זית למבשרת ציון והר חרת בשוליו ומנחל שורק, חרת מזרחיים, מצפון לכביש 1 ובו עובר שביל אופניים סלול, שאורכו 3.2 ק"מ.

בשוליו המזרחיים של הפארק , מצפון לכביש 1, שוכנים בית ילין ובית הכנסת הישן של מוצא.

סמוך לערוץ הנחל, כ-450 מטר מכביש הגישה לבית זית, ניצבת שומרה נהדרת ומושלמת. כדרכן של שומרות, היא בנויה אבנים המונחות זו על זו מעשה אמן, ללא מלט. מעל פתח השומרה, שגובהו כ-1.20 מטר, מונח משקוף עשוי אבן גדולה אחת. השומרה עשויה תא אחד והאבנים מונחות עליה ככיפה. מבנה כזה שימש את החקלאי בעונות הבוערות, בעיקר בעת הבשלת הפירות. נראה כי במקרא מכנים מבנה זה בשמות סוכה, מגדל, נוטרה ואולי גם מלונה.

איך מגיעים? נדגיש. הכניסה לעמק מוצא מותרת לרוכבי אופניים ולהולכי רגל בלבד!

מכיוון מוצא (כניסה צפונית) – פונים מכביש 1 לכיוון מושב בית זית. כ-30 מטר מכביש 1 (לפני תחנת האוטובוס) מסתעפת דרך צפונה (ימינה). הדרך מתאימה לרוכבי אופניים ולהולכי רגל.

ניתן לחנות ברחבת החנייה הסמוכה לפנייה לעמק, סמוך לכביש מס' 1.

מכיוון עין כרם (כניסה דרומית) – ממעגל התנועה שבצומת כרם נוסעים כ-350 מטר לכיוון הסטף ופונים צפונה (ימינה) בכביש הגישה לבית הספר החקלאי עין כרם. כ-50 מטר מהצומת מסתעפת דרך מזרחה (ימינה). רחבת חניה נמצאת כ-200 מטר בהמשך הדרך.

פרטים על כל שטחי פארק ירושלים בהם קיים שפע מים מדהים בנחלים והמעיינות שבשטחו, ניתן למצוא באתר פארק ירושלים.

נחל רפאים עטור מי גשמים במלוא יופיו ותפארתו -פארק רפאים פארק ירושלים

פארק ירושלים _פארק מוצא סכר בית זית - חורף 2013



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מדהים!! "מה רבו מעשיך .."
    ותודה לקובי על הכתבה.